O superbă brunetă cu ochii albaștri a rămas celebră pentru un film de dragoste atipic pentru anii 80. Născută pe 5 octombrie 1960, la București, Diana Gheorghian a absolvit IATC la clasa lui Mircea Albulescu și, din 1990, a fost actriță la Teatrul Odeon. „Rochia albă de dantelă” este un film românesc de dragoste din 1988 regizat de Dan Pița după un scenariu al lui D.R. Popescu. În rolurile principale jucau actorii Diana Gheorghian (care a trebuit să se radă în cap pentru unele scene!), Claudiu Bleonț, Alexandru Repan și Andrei Finți. Filmul prezintă povestea a trei bărbați, un medic, un fotbalist și un sculptor care încearcă să câștige dragostea unei femei, o desenatoare de modele care suferă de o maladie grea...

Mircea Baniciu a fost căsătorit cu actriţa Diana Gheorghian, timp de patru ani. Din următoarea relație, cu Adina, a rezultat un copil, Ana Baniciu (născută pe 28 ianuarie 1993) şi ea cântăreaţă de succes azi. Ana a studiat la Colegiul German, apoi la SNSPA, începând să studieze pianul când era copil, după ce a primit instrumentul de la tatăl ei. A intrat, când era adolescentă, în LaLa Band, apoi a jucat în serialul "Pariu cu viaţa" (2011) şi în "O nouă viaţă (2014) şi ''Generaţia LaLa: de la serial la fenomen'' (2012). A apărut în show-urile "Asia Express", "Te cunosc de undeva", şi pe coloana sonoră a filmului "Faci sau taci", în regia lui Iura Luncaşu.

Căsătoria lui Mircea Baniciu cu Diana Gheorghian (mai tânără cu 11 ani decât muzicianul) a avut un asemenea impact asupra artistului, încât, pentru o lungă bucată de vreme acesta nu mai voia să audă de Starea Civilă, după cum însuşi a mărturisit mai târziu. Relația cu mama Anei Baniciu nu s-a finalizat cu o căsători, însă solistul și-a schimbat părerea abia la 64 de ani, în 2014, când a luat-o de nevastă pe Alina Nemeș, care i-a dăruit și un băiețel. Diana Gheorghian s-a recăsătorit cu scenograful Mircea Tofan și a devenit mama unei fete, Sașa, medic astăzi. Cei doi s-au cunoscut cu ocazia Festivalului de Film Romanesc de la Costinesti din 1991, cand Mircea a felicitat-o pentru rolul din „Rochia albă...”. A fost dragoste la prima vedere, incarcata de emotii si pasiune, de descoperiri a obarsiei comune – Grecia - si respect reciproc pentru traditie si camin, pentru familie in general.

Diana Gheorghian descindea pe jumătate dintr-o familie grecească (străbunicul din partea tatalui se numea Donos). Din partea mamei, bunicii erau vrânceni, zona unde si-a petrecut copilaria alaturi de sora mai mica cu sapte ani Raluca, in locuri mirifice, intr-o zona montana situata intre Vrancea si Covasna, plaiul Lepșa - Soveja. Tatal chirurg si mama farmacista la Spitalul Militar din Bucuresti doreau ca fiica lor sa le calce pe urme, dar Diana, dupa ce urmase timp de 10 ani o scoala de arte plastice, cate patru ore pe zi, adora pictura impresionista si era pasionata de proza lui Mircea Eliade si poezia lui Lucian Blaga, drept pentru care se hotaraste sa dea la teatru si intra pe primul din cele trei locuri la care candidasera 360 de tineri absolventi de liceu. Au intrat in anul acela, alaturi de ea, Natasa Raab si Anda Călugăreanu. In primul an de facultate traieste prima mare dragoste alaturi de Mircea Baniciu. Debuteaza in filmul „Acordati circumstante atenuante”/1984 de Lucian Bratu, la 24 de ani in „Raliul” interpreteaza rolul unei soferite, conduce, fara cascadori sau dublura, masina de raliu alaturi de Constantin Diplan, desi nu avea carnet de conducere si invata sa sudeze. Rolul principal Doina, oferit de Dan Pița in 1988 in drama „Rochia albă de dantelă” (în care a jucat alături de Claudiu Bleonț) ii aduce un succes deosebit (Premiul UCIN. 1991).

În revista Cinema nr. 9/1988, se povestea din culisele filmului: „ O tânără femeie, stilistă la o fabrică de confecții, primește din partea medicilor un diagnostic sever, suferă de o boală. Ca într-un vârtej, amintiri, bucurii, tristeți de o clipă, gânduri se contopesc în aceasta situație limită. „Rochia albă de dantelă”, un scenariu scris de D.R. Popescu, încă o probă de foc pentru regizorul Dan Pița.
Spitalul județean Constanța. Într-un du-te-vino neîncetat, în curtea spațioasă sosesc mașinile salvare. Într-un colț mai retras strâns echipa de filmare, pregătindu-și „instrumentele de lucru”. Regizorul Dan Pița nu prea are răgazul necesar pentru a face presei „dezvăluiri complete”. Coboară grăbit câteva trepte, stabilind cu scenograful Nicolae Ularu ultimele detalii. Un hol puțin circulat „obține” rolul cabinei din teatru. Pe un scaun, actorul Claudiu Bleonț stă nemișcat „îmbătrânind” în câteva clipe cu câțiva ani. Este efectul machiajului aplicat cu îndemânare de Rodica Mureșan. Asistenta de regie aduce o bluză albă, scrobită. Face parte din costumul tânărului medic interpretat de Claudiu Bleonț. „Acest bărbat de o sinceritate vecină cu duritatea, identificat total cu profesiunea lui, este un fost coleg de liceu al eroinei principale” caracterizează scurt și concis, regizoarea secundă Jana Dochiță rolul doctorului luga. O dată „îmbătrânirea” încheiată, Claudiu Bleonț începe să măsoare cu pași mărunti culoarul repetând rolul.

Pictorița de costume, Cătălina Ghibu își privește nemulțumită opera: parcă, totuși, din costumul bărbatului aflat în fața ei lipsește un „ce” anume, care să-I definească ca pe un șmecher. Să fie de vină dunga impecabilă a pantalonului albastru sau eleganța bluzonului închis cu multe fermoare? Până când se hotărăște „ce” și „cum” să schimbe din ținuta lui Jean, este timp să schimbăm câteva cuvinte cu interpretul, actorul Ion Haiduc, da la teatrul din Timișoara.„Jean aparține categoriei de personaje specifice dramaturgiei lui D R. Popescu, acele personaje semănând teribil cu calul lui Făt-Frumos din poveste, răpciugos pe dinafară, ascunzând un suflet mare. E un șmecher, „un învârtit” la prima vedere, care adăpostește tandrețea unui suflet deosebit. Am jucat multe personaje create de D.R. Popescu, pe Nae din „Rugăciune pentru un disk-jockey”, Ulă din „Mormântul călărețului avar”, Dobromir din „Dalbul pribeag strigoi” (rol care i-a adus actorului Ion Haiduc). Premiul ATM pentru interpretare masculină) Jean înseamnă pentru mine și bucurie colaborării cu regizorul Dan Pița”.

Se va filma scene întâlnirii-înfruntare între doctorul Iuga (Claudiu Bleonț) și Jean (Ion Haiduc), iar decorul obișnuit al spitalului se completează cu medici, asistente medicale (printre ei îi recunoaștem pe actorii Mircea Constantinescu și Carmen Enea-Biji). Se repetă de zor textul scenariului. Se fac retușuri. Se filmează? „Nu încă, așteptăm coborârea soarelui” apreciază autorul imaginii, operatorul Călin Ghibu.
Vânt, Ia mare, soarele nu se prea grăbește să apună înainte de ore 20, așa că este timp suficient să se monteze un travling lung, lung de vreo 30 de metri. Claudiu Bleonț poate să repete de mai multe ori întâlnirea prevăzută în scenariu, iar Ion Haiduc să schimbe vreo două perechi de pantaloni și trei cămăși, până când autoarea costumelor să se declare mulțumită.
Cadrul se pregătește cu multa atenție să fără grabă. Dan Pița este extrem de minuțios, iar operatorul secund, Elena Cotiga, preia conștiincios fiecare precizare. Încetul cu încetul, soarele își stinge văpaia, începe filmarea.

„Rochia albă de dantelă”, un film cu un subiect inspirat din actualitate, reunind în rolurile principale actorii: Diana Gheorghian, Andrei Finți, Alexandru Repan, Claudiu Bleonț, Ion Haiduc, Ilinca Goia, Manuela Hărăbor ș.a.” Diana Gheorghian a mai jucat în filmele Cea mai frumoasă zi din viaţa unei fete - regia Radu Jude, Raliul - regia Mircea Drăgan, Sania albastră - regia Ion Cărmăzan, Acordaţi circumstanţe atenuante - regia Lucian Bratu, Întunecare- regia Mircea Veroiu, Craii de Curtea Veche - regia Mircea Veroiu, Dreptate în lanţuri - regia Dan Pița.

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro