Petre Geambașu (născut pe 6 noiembrie 1943, la Petrești, în Județul Alba) este un artist complex, dirijor de orchestră și solist vocal, un adevărat globetrotter muzical, care în ultima jumătate de secol a cântat aproape peste tot în lume. O activitate artistică atât de intensă, cu turnee nenumărate prin Europa, America de Nord, Canada etc,, dar și croaziere pe oceanele lumii dar și multiplele turnee în Romania, au făcut ca latura componistică, dar și cea discografică să fie destul de redusă. Repertoriul lui a fost și este, foarte diversificat, artistul, alături de orchestra sa, fiind capabili să interpreteze cu dexteritate aproape orice fel de stil muzical.

„Primul contact cu muzica l-am avut în anul 1957, la 12 ani și jumătate, prin faptul că m-am prezentat la un concurs de preselecție organizat de Radiodifuziunea Română, pentru ocuparea a 25 de locuri în cadrul Corului de Copii Radio, dirijat de Ion Vanica (artist Emerit) și Elena Vicică. M-am numărat printre cei 25 de fericiți admiși la acest concurs unde se prezentaseră peste 900 de copii. În numai 3-4 săptămâni eram deja solist al acestui ansamblu.”

În 1963, devine absolvent al Scolii Populare de Artă din București, secțiunea canto, având-o ca profesoară pe faimoasa Florica Orăscu. În 
1966, absolvă Facultatea de Muzică din cadrul Institutului Pedagogic București, secțiunea dirijat - pedagogie, iar în 1968 și Conservatorul „Ciprian Porumbescu” din București, aceeați secțiune. În paralel a studiat canto clasic cu profesorii Mihail Știrbei (tenor) și Petre Ștefănescu - Goangă (bariton), ambii solițti ai Operei Române .

Începe să se remarce pe plan internațional în 1969, când obține Premiul pentru cea mai bună voce la „Festivalul Internațional al cântecului politic” de la Soci din U.R.S.S., deși nu a respectat deloc tema festivalului! A interpretet „Granada” de Augustin Larra și „Totul depinde de tine”, compozitor/textier, Mihai Dumbravă. Pentru că repertoriul ales nu a fost pe tema Festivalului, artistul nu s-a clasat pe podium, în schimb a fost recunoscut drept cea mai bună voce din concurs .Ca urmare a acestui success, Petre Geambașu a fost invitat, timp de 16 ani, (intre anii 1970 – 1986) - aproape în fiecare an, in U.R.S.S. în concerte – turneu”cu participare internațională. Fiecare turneu se desfășura pe durata a 30-45 de zile. Cu aceste ocazii, artistul a evoluat aproape pe întreg teritoriul fostului U.R.S.S: Moscova, Leningrad, Kiev, Minsk, Riga, Tallin, Vilnius, Krasnodar, Volgograd, Odesa, Cernăuți, Novorosisk, Alma - Ata, Tbilisi, Erevan, Barnaul, Irkuțk, Novosibirsk, Vladivostok, în săli de spectacol niciodată mai mici de 4.000 – 5.000 de spectatori.

În perioada 1973 – 1978 este angajat al Teatrului de Revistă „ Ion Vasilescu”. Paralel cu statutul de angajat la Stat, artistul a desfășurat o importantă activitate artistică și pe alte planuri, mai ales în străinătate. În 1974 și 1975 susține primele spectacole intr-o țară occidentală, Republica Federală Germană, ca solist vocal al orchestrei teatrului, dirijată de Valențiu Grigorescu. În 1976, este cooptat ca solist vocal în cadrul faimoasei orchestre „Eletrecord” dirijată de Alexandru Imre, pentru turnee desfășurate exclusiv în R.F.G. Artistul cântă în cadrul acestei orchestre, timp de doi ani și este remarcat de o agenție de impresariat din Germania. I se propune un prim contract ca șef de orchestră, incepând din anul 1978, la Stuttgart. Interesant este că, în momentul primirii acestui contract, Petre Geambașu nu avea orchestră proprie, dar cu toate acestea a acceptat propunerea. Avea la dispoziție aproximativ șase luni ca să creeze acea orchestră. În această situație, renunță la angajamentul pe care îl avea cu Teatrul de Revistă „Ion Vasilescu” și, din acel moment, devine propriul său producător.

Acest pariu profesional presupunea alegerea instrumentiștilor, a solistelor vocale, pregătirea lor, alegerea repertoriului (120 de piese!), orchestrarea lor, apoi întocmirea/confecționareaținutei de scenă a instrumentiștilor, procurarea instalației de sunet (una competitivă, la standarde occidentale) și, deloc în ultimul rând, obținerea de vize de ieșire din țară, pentru întregul colectiv: orchestra compusă din 8 instrumentiști + 2 soliste vocale (Margareta Pâslaru și Aquilina Severin). Pentru orchestra sa, Geambașu și-a ales ca nume „Star 2000”. S-a prezentat în ultima zi de septembrie a anului 1978, la Stuttgart pentru a-și începe primul angajament. A fost un succes; din acel moment angajamentele s-au succedat an de an, in primii doi ani cu o singură lună de angajament, iar în anii următori (până în 1987), câte două luni de angajament. În această perioadă, alături de orchestra Star 2000 evoluează soliste ca Mirabela Dauer, Olimpia Panciu, Stela Enache, Doina Spătaru și Mariana Milea.

In 1985, timp de trei luni, orchestra primește un angajament, fabulos pentru acea vreme, la Palma de Mallorca, apoi, în același an, un altul în Elveția, la Berna. În restul timpului, orchestra – care devenise foarte cunoscută și apreciată în România (datorită emisiunilor TV), susținea concerte în țară. Pentru aceste turnee,  erau cooptați pe rând, soliștii Marina Voica, Gică Petrescu, Nicolae Nițescu, Lucky Marinescu, Angela Similea, Mirabela Dauer, Stela Enache, Doina Spătaru, Olimpia Panciu, Dan Spătaru, Oana Sîrbu, Gil Dobrică, grupul vocal Trio Expres, dar și actorii Amza Pelea, Dem Rădulescu, Jean Constantin, Tamara Buciuceanu, Rodica Popescu Bitănescu, Ion Dichiseanu, Ion Hidișan, Ciupi Rădulescu.

Începând cu anul 1988 mai multe agenții de impresariat din R.F.G. sunt interesate de colaborarea cu orchestra Star 2000 și, ca urmare, angajamentele s-au înmulțit. Ca urmare a turneelor repetate în orașe ca Munchen, Stuttgart, Nurnberg, Essen, Dusseldorf, Goslar, Bochum, Hamburg, Berlin, Koln, Sigburg, Ludwigsburg, Meersburg am Bodensee, Garmisch Partenkirchen, Insulele Helgoland și Wik auf Fohr,  Petre Geambașu și orchestra sa devin tot mai cunoscuți, solistul și dirijorul orchestrei fiind numit pe afișe „Caruso din Balkani”.

Începând cu anul 1992, orchestra primește angajamente pe vasele de croazieră. In 1996 și 1997 orchestra își modifică, în parte, componența datorită faptului că Kunstler Agency Heinz Adolf din Munchen perfectează angajamente la Bad Aibling – Germania, în care orchestra trebuie să prezinte concerte de muzică clasică în proporție de 80% și numai 20% muzică pop. În acești doi ani orchestra a avut pentru prima dată contracte pe o perioadă mai lungă, cinci luni consecutive în fiecare an.

Incepând cu anul 2000 orchestra își schimbă numele, devenind „Petre Geambașu Show Band”. În anul 2002, orchestra primește un nou angajament pe vas de croazieră. Îmbarcarea, din Jamaica. Timp de trei luni, vasul de croazieră navighează in Oceanul Atlantic: Cuba, Venezuela, Mexic, Honduras, Guatemala, Marea Caraibelor, Bermude, Insulele Azore și Canare, Madeira, Gibraltar, ajungând apoi în Marea Mediterană (Ponto Delgado, Palma de Mallorca, Insula Creta, Sicilia, Genova, Veneția). În anul 2004, orchestra primește un angajament de trei luni în Turcia – Antalya.

In același an, 2004, Petre Geambașu obține Premiul I la Festivalul „Crizantema de Aur” de la Târgoviște cu melodia compozitorului Petre Gălușanu - „Nu mi-am pierdut speranta”, versuri Aurel Storin. În anul 2006 Petre Geambașu obține Marele Premiu la același Festival, cu melodia „Lacrimi de copil”, compozitor Cornel Vântu, pe versuri de Nicolae Niță.

Pe 1 ianuarie 2007 orchestra este invitată să susțină un program de muzică orchestrală de o oră la dineul oferit de Guvernul României în cinstea înalților oaspeți sosiți în Romania sub președinția secretarului general U.E. Jose Manuel Barroso, cu prilejul integrării României în Uniunea Europeană.

In octombrie 2013 Petre Geambașu celebrează împlinirea a 70 de ani de viață și 50 de ani de carieră artistică printr-un spectacolimpresionant  (orchestră de 48 de instrumentiști), la Sala Palatului din București. Soliști invitați: Paula Seling, Doina Spătaru, Anca Țurcașiu, Călin Geambașu, Elena Niciu și Marcela Scripcaru. Prezentarea spectacolului: Iuliana Tudor și Octavan Ursulescu. Spectacolul aniversar de 60 de ani de activitate artistică este programat la Sala Savoy a Teatrului „Tănase”. În prezent, orchestra „Petre Geambașu Show Band” (12 instrumentiști + 2 soliste vocale + DJ) susține spectacole pentru evenimente private.

Fiul său, Călin Geambașu (47 de ani), i-a urmat în cariera muzicală, remarcându-se la „Școala Vedetelor” și, apoi, având propria sa orchestră, pentru care, în trecut, regretata Mălina Olinescu a fost solistă. Artistul a colaborat cu tatăl lui pentru „Dansez pentru tine”, longevivul proiect de televiziune, în cadrul căruia au cântat live cu orchestra.Din păcate, relația dintre cei doi artiști - tată și fiu - nu este una armonioasă, ajungându-se inclusiv la procese pentru „denigrare” și „calomnie”. Timp de cinci ani, în perioada 2002-2007, Călin Geambașu a fost căsătorit cu Lavinia Geambașu. Are un fiu de 15 ani, pe nume Davin, din relația cu fosta lui logodnică, Angelica Cadar.

Deși s-a speculat mult pe marginea unei posibile relații cu colega sa de scenă Doina Spătaru, în 2013, în cadrul unui interviu pentru revista Taifasuri, Petre Geambașu a ținut să explice că a avut mereu o căsnicie frumoasă cu soția sa, Cristina: „Am avut şansa să am o familie formidabilă şi pot spune cu plăcere că acasă este oaza mea de linişte. Am o soţie minunată, care a înţeles viaţa mea tumultuoasă, că nu e uşor să fii jumătatea unui artist plecat ceva mai multişor din ţară, în turnee. Îmi iubesc casa şi îmi place să stau în ea cât mai mult posibil. Probabil, unde am fost mai tot mereu plecat departe de cei dragi, de familie şi de căţeii mei: Shasha, Toni şi Mara, trei Shar Pei minunaţi. Toate drumurile care trebuie făcute pentru rezolvarea problemelor le face Cristina, soţia mea. Unde eu nu pot pătrunde, ea ajunge şi are o manieră prin care nu se poate să nu rezolve orice. Câtă vreme am fost plecat în turnee, lucrurile acasă au mers strună, inclusiv creşterea lui Călin”.

 

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro