Rareori, actrițele se iubesc între ele! Ba chiar, uneori, ajung să se urască profund și să se lasă seduse de monstruoase teorii ale conspirației. O astfel de cabală s-a petrecut, cu câțiva ani în urmă, la Teatrul Național din București. În „rolurile” principale, câteva actrițe celebre!


Vivian Alivizache (27 aprilie 1953 – 8 mai 2022) a fost o actriță română de teatru și film, cunoscută pentru interpretarea rolului Wandei Serafim din filmul „Cuibul de viespi” (1987), realizat după piesa de teatru „Gaițele”, a lui Alexandru Kirițescu. Actrița a absolvit Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică din București, secția actorie, în anul 1979, la clasa profesoarei Sanda Manu.A obținut Medalia de aur a Festivalului Institutelor de teatru pentru rolul interpretat în spectacolul de diplomă „Iadeș” după Alexandru Macedonski. Între anii 1979-1980 a jucat la Teatrul Național din Timișoara, iar din 1981 a început să joace la Teatrul Național din București.

Din filmografia sa se remarcă pelicule de succes precum „Singur printre prieteni” (1979), „Artista, dolarii și ardelenii” (1980), „O lumină la etajul zece” (1984) sau, bineînțeles, „Cuibul de viespi” (1987), regizat de Horea Popescu, în care juca rolul tinerei frivole venite de la Paris în casa celor trei surori Duduleanu (interpretate de Tamara Buciuceanu-Botez, Coca Andronescu și Raluca Zamfirescu), din distribuție mai făcând parte nume mari ca Oviudiu Iuliu Moldovan, Gheorghe Dinică, Marin Moraru, Maria Ploae, Tora Vasilescu sau Ileana Stana Ionescu. La Teatrul Național, a apărut în piese de Camil Petrescu, Arthur Miller, Shakespeare, Blaga, Caragiale, Tudor Mușatescu sau Jean Giraudoux.

Din 2003 a interpretat rolul Afaceristei în piesa „Cinci femei de tranziție”, scrisă și regizată de Rodica Popescu Bitănescu. De această producție se leagă și acuzațiile pe care una dintre colegele de scenă i le-a adus atât regizoarei, cât și celorlalte actrițe din piesă, printre care și Vivian Alivizache. Este vorba de Aimee Iacobescu, neuitata „Domniță Ralu” din filmele cu haiduci. Aimee Iacobescu a atacat-o dur, acum câțiva ani, pe Rodica Popescu-Bitănescu, după ce aceasta a eliminat-o din piesa respectivă pe motiv că uitase câteva replici.

Ea le-a acuzat și pe celelalte actrițe din piesă, Viviana Alivizache, Magda Cernat și Tania Popa, că din cauza lor s-a îmbolnăvit ulterior și a ajuns în spital. „Colegele mele făceau tot soiul de bancuri tâmpite pe seama mea, îmi tăiau replicile, eu încercam să le ajut pentru că am fost șefă de promoție la IATC cu media 9,48 și de aceea am fost angajată direct la TNB, iar ele spuneau că fac paradă de cultură. M-au supărat foarte tare, inclusiv în spectacole: îmi tăiau aplauzele, se așezau în fața mea ca publicul să nu mă vadă, profitând de rolul care mă obliga să stau pe un scaun, mai în spate. Atunci am făcut o depresie și o criză de panică. Am renunțat la această piesă din cauza presiunilor psihice făcute asupra mea din invidie. Niciuna dintre partenerele mele – pentru că nu le pot considera colege – nu jucase cât mine, nu făcuse filmele mele și nu avea popularitatea mea... Erau infatuate și mă acuzau că am distrus spectacolul din acea seară”, a spus Aimee Iacobescu .

Aimée Iacobescu a absolvit Secția de Actorie a Institutul de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București (IATC), azi Universitatea Națională de Artă Teatrală și Cinematografică „Ion Luca Caragiale” din București, în 1968, la clasa profesoarei Beate Fredanov, asistenți Octavian Cotescu și Laurențiu Azimioară. Aimée Iacobescu a fost protejata scriitorului Eugen Barbu, a filmat cu regizorul Dinu Cocea în faimoasele filme cu haiduci și a devenit apoi preferata inginerului-regizor Sergiu Nicolaescu. A rămas în amintirea publicului cu rolul Domniței Ralu.

„Cred că m-am născut pentru actorie. Pe partea profesională mă consider norocoasă pentru că întotdeauna am avut publicul lângă mine. Nu am să renunţ niciodată la Teatrul Naţional, acolo am început şi tot acolo vreau să mor. Poate unicul lucru care te consolează ca actor în România este modul în care te privesc oamenii pe stradă. Mă doare că teatrul şi-a pierdut magia. Când intrai în teatru, uitai tot. Teatrul era foarte iubit şi se conştientiza acest lucru. În ceea ce mă priveşte, mi-am iubit toate rolurile şi am încercat să fiu cât se poate de sinceră, pentru că sinceritatea, naturaleţea reprezintă cheia fiecărui rol. Sigur că am fost nemulţumită când m-am văzut jucând aproape acelaşi gen de rol, dar mi-am zis că trebuie să găsesc mijloace să nu semăn cu cea de dinainte, ca de fiecare dată spectatorul, văzându-mă, să nu se plictisească. Am căpătat maturitatea, experienţa şi energia care ar fi fost păcat să se piardă în aşteptări inutile. Dacă în teatru convenţia este acceptată de spectator, la film el se aşteaptă să vadă viaţă netrucată”, spunea actrița într-un interviu pentru Jurnalul.ro.

Când Aimee Iacobescu si-a incheiat socotelile cu teatrul, ea a atacat-o dur pe Rodica Popescu-Bitanescu, actrita si regizor in piesa „5 femei de tranzitie”, dupa ce aceasta a eliminat-o din piesa pe motiv ca uitase cateva replici. Ea a acuzat-o explicit pe aceasta, dar si pe celelalte actrite din piesa, Viviana Alivizache, Magda Cernat si Tania Popa, ca din cauza lor s-a imbolnavit ulterior si a ajuns in spital. „La unul dintre spectacole, fara sa vreau – se mai intampla, mai ales ca jucam fara sufleur – am uitat o replica. A doua zi la 7 dimineața, am primit un telefon de la doamna Bitanescu: „De maine nu mai joci in piesa mea! Dar te rog sa nu-i spui lu’ ala!” „Care ala?” „Stii tu care!”... Si mi-a trantit telefonul. Era vorba despre Ion Caramitru. Piesa a fost scrisa de ea, dar TNB a achizitionat-o, plus ca am avut si eu o mare contributie la textul piesei.”

Actrita a explicat ca totul a fost de fapt un complot menit s-o scoata din circuitul actoricesc. „Ce mi-au facut e inadmisibil. Oricine poate uita... Si ele uitau destul. A fost un complot. Le deranja ca eram mai aplaudata decat ele. Mi-au vanat greseala ca sa ma termine”, a răbufnit supărată actrița.

Deși, în general, a fost îndrăgită de colegii de teatru, a avut și unele conflicte cu câteva colege. Aimee Iacobescu a acuzat-o pe Rodica Popescu-Bitănescu că în calitate de regizoare la Teatrul Național lucrează doar cu cine dorește. În acest scandal, Aimee Iacobescu a fost susținută de Cezara Dafinescu, prietena pe care câțiva ani mai târziu a acuzat-o că îi datorează bani. „Am auzit despre nemulţumirile lor, că le discriminez, că favorizez pe alţii etc. Aimee a ieşit la pensie de 15 ani. În piesă are rolul unei femei fatale. Ea nu-şi dă seama că a îmbătrânit? Se vrea femeie fatală la 68 de ani! Cezara, la fel, e pensionară. Mi-a fost impusă într-o piesă de conducerea teatrului. A dat probe, că nu mai juca nicăieri. Teatrul are şi actori angajaţi, care trebuie să joace”, a declarat Rodica Popescu-Bitănescu, în urmă cu mai mulți ani. Totuși, nu a păstrat resentimente: „Îmi doresc să aibă odihnă şi linişte. Dumnezeu să-i ierte păcatele lumeşti. Pot să vă spun că noi, colegii care am cunoscut-o, înţelegeam durerea ei. Ştiam de boala pe care o avea de câţiva ani. A jucat până când boala a făcut-o să nu mai poată urca pe scenă”, a spus Rodica Popescu Bitănescu pentru un post de televiziune.

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro