Fetida putreziciune a bulboanei din mijlocul creierului, care generează explozii de scîrnă-mproșcată prin bolta palatină, nervuri uscate pe lîngă laba piciorului învinețit terminat cu unghii negre și înghițituri mecanice împiedicate de solzii de pe carapacea gingiilor duhnind a descompunere.

Ceva din curiozitatea firii îmi dă ghes să privesc pe fereastra cavoului. Oricum nu văd mare lucru: petice de ceață, ruine afumate, umbre rufoase dispărînd în viteză, cîini costelivi țopăind macabru. Un lup zburlit cară o bucată de porc putred, din care cad viermi nervoși. Cîte o pală de foc îmi amintește de bucuria vieții pe care-am cunoscut-o cîndva. Cineva ciocănește în ușa de metal ca o multitudine de microorganisme. Sunetul este amplificat de mozaic și ciment, repede estompat de strîmtețe. Balamalele scîrțîie, o siluetă unitară se furișează-n incintă.

                                                                                Axiomele exegezei ca preambul

Cea mai dificilă sarcină în analizarea Bibliei nu este neputința explicației în termeni generali, ci în perimetrul celor constrînși la ireductibil. Lectura cere o aplecare meticuloasă în încercarea de-a descifra Cartea pe porțiuni mărunte, eventual desprinse de context. Să stai, eventual, și să meditezi la un verset de cîteva cuvinte ore în șir. Zile, poate, în anumite cazuri, posibil săptămîni, să ajungi pînă la luni ori chiar ani, uscat ca un pom fără apă, cu barba înfășurîndu-te de două ori și slab ca un ermit.

Cînd te lupți cu o fiară (lup, hienă, securist), dacă manifești cel mai nesemnificativ sentiment al compasiunii, ești – sau vei fi nu peste mult - pierdut. Dar ce altceva cîștigi dacă inima ta devine o piatră plină de venin, demonizînd orice sentiment lăuntric, rece la tragedia bestiei care te confruntă, scăpînd cu viață în sîngele unei ființe care nu are de ales?

Cu acest capitol debutează micro-romanul în roman Buncărul cu flori, dînd părtășie despre învolburările mai profunde, rupte de lumea imediată, ale protagonistului. Fac această precizare pentru a pregăti cititorul cu schimbarea registrului de fond și a detaliilor ambientale. Ceea ce-a însemnat Dare de seamă despre orbi în monumentalul roman Despre eroi și morminte, al fizicianului argentinian Ernesto Sabato, Buncărul cu flori reprezintă pentru acest roman, cum s-o mai fi intitulînd (posibil Întoarcerea anotimpurilor). Păstrînd restul proporțiilor în cadrul parametrilor relativi ai modestiei aplicate.

Liviu Cangeopol