În dragoste, război și publicitate este permis aproape orice. Și în fiecare există o doză de manipularea psihologică, sub o formă sau alta.

Publicitatea este o îmbinare perfectă a informațiilor precise cu o capacitate foarte bună de înțelegere a dorințelor potențialilor clienti și cu măiestria de a le sugera într-un mod cât mai subtil și plăcut cea mai bună alegere pe care o pot face.

Și promovarea are însă etica ei. Există legi care interzic publicitatea mincinoasă, tocmai pentru a proteja consumatorii.

Cei mai buni creativi, "nebunii" din agențiile de publicitate, din birourile cărora, pe lângă cele mai geniale idei, ieșeau și miresme de trabuc fin combinat cu whisky vechi, știau că, indiferent cât de mult forțezi limitele imaginației, nu trebuie să minți. În sensul de a nu trăda încrederea consumatorilor, într-un mod grav. Așa cum știau și că, dacă ar fi vrut să facă acest lucru respectând totodată legea, ar fi putut.

Dar...vremurile se schimbă. Și acum publicitate știe să facă oricine. Nici agențiile nu mai sunt ce au fost. Iar pitch-urile nici atât. Pitch-ul este un concurs de idei și are loc când mai multe agenții se întrec pentru același client. La un pitch se prezentau cele mai bune idei, respectând brief-ul clientului. Cea mai bună câștiga. Cu excepția pitch-urilor cu statul. Atunci câștiga cea mai ieftină.

Acum, câștigă pitch-ul și ideile proaste, dacă îi plac clientului, sau dacă agenția îi "place" clientului. Sau dacă agenția promite anumite avantaje (denumite popular "parandărături"). În cazul pitch-urilor cu statul... acum poate să câștige și ideea cea mai scumpă, mai ales când concurează singură.

Și uite-așa, ajunge clientul să fie bombardat cu cele mai ieșite din comun campanii, în sensul rău. Dar cele mai periculoase cu adevărat nu sunt cele ridicole sau cele plictisitoare, atribut extrem de dureros pentru creativii de modă veche.

Cele mai periculoase sunt cele care respectă legea, dar nu respectă regulile morale nescrise.

De exemplu, publicitatea înșelătoare făcută prin intermediul etichetei:

Sucul pentru copii foarte popular, promovat în spoturi și pe etichetă ca fiind "cu miere" (Toți părinții știu că mierea e mai sănătoasă decât zahărul și vor prefera evident să le ofere un suc cu miere în loc de unul cu zahăr.)

Acest suc conține de fapt, conform etichetei, doar 0.25% miere. Mai exact, într-o cutie de suc de 200 ml se află fix 0.5 ml de miere. Dar nu-i așa, mierea există printre ingrediente (se poate dovedi), deci legal poate fi un ingredient trecut pe eticheta. Chiar unul promovat!

Sau lanțul de supermarketuri care comercializează o gamă de mezeluri tradiționale cu "Rețeta curată". Consumatorul se gândește (logic) că e curată la figurat, adică fără E-uri sau ingrediente nocive/cangerigene. Greșit! Undeva mic, pe verso, sunt trecute și astfel de ingrediente... pentru cine dorește să citească.

Dar acum aceste cazuri, tot mai multe, nu mai sunt așa de supărătoare. Din simplul motiv că nimeni nu se mai supără.

Și ignoranța societății pentru respectul de sine și propria sănătate ajunge până în pânzele albe, nu doar publicitatea.

La televiziuni rulează două spoturi de la aceeași companie, în aceeași perioadă: unul este pentru pesticide. Altul pentru medicamente...

mai, 2020

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro