Renée Perle, românca născută la Iași, a ajuns la Paris, unde l-a cunoscut pe celebrul fotograf Jacques-Henri Lartigue. A devenit primul fotomodel profesionist din istoria omenirii, artistul imortalizând-o în 341 de imagini în numai doi ani! A fost lăudată de marele John Galliano, iar portretele sale au ajuns să fie licitate la casa Sotheby's.

Între amicii ei parizieni, s-au numărat vedete ca Roland Garros, Pablo Picasso și Jean Cocteau, alături de care se afișa adeseori în localurile de lux ale orașului de pe Sena. A ajuns model pentru celebrul Georges Doeuillet, cel despre care se spune că a dat ora exactă în ceea ce înseamnă modă. O remarcase pe Perle de când era o puștoaică. Înaltă, bust generos, mâini micuțe, picioare interminabile, privire ce efectiv tăia sticla, asemenea unui diamant cu multe carate.

Fotograful Jacques-Henri Lartigue avea să declare despre modelul român: „Am lucrat cu multe femei superbe. Pe lângă ea, toate celelalte păreau niște simple țărănci…”.

Frumusețea spectaculoasă și distincția înnăscută a acestei românce din secolul trecut, considerată primul fotomodel din istoria industriei de fashion, au inspirat zeci de fotografi şi designeri de renume, de-a lungul timpului.  Numele ei real era Renadi Parlea. 

Look-ul cu totul special al tinerei a propulsat-o peste noapte în lumea modei. Renée a ajuns, inițial, model pentru celebrul creator Georges Doeuillet, un adevărat vizionar pentru lumea eleganței, promotor al chic-ului pe malurile Senei la începutul secolului trecut.

Rochia sa de cocktail pe care a purtat-o românca Renée Perle a scris istorie, fiind acum expusă la Metropolitan Museum din New York. Pe site-ul prestigioasei instituții de cultură, este menționată și faimoasa lui rochie de cocktail: „Georges Doeuillet și-a început cariera ca negustor de mătăsuri și apoi și-a găsit drumul spre designul de modă. El este recunoscut pentru rochiile sale foarte detaliate și elaborate, pe care le etala live pe manechine umane, o tendință care începuse să ia avânt, impulsionată de casa lui de modă. După moartea lui, Casa Doeuillet a fuzionat cu Casa Doucet. Rochia prezentată aici este un bun exemplu al creației lui Doeuillet și este construită inspirat, cu o variație subtilă a modelării. Banda de șold, care accentuează talia joasă, este amplificată de folosirea mărgelelor. Tivul asimetric al rochiei este, de asemenea, interesant, pentru că se curbează în jurul corpului, ca și cum purtătoarea s-ar afla mereu în mișcare”.

Peste aproximativ o jumătate de secol rochia de cocktail a lui Doeuillet în care a strălucit Renée Perle se va metamorfoza în acea uluitoare „little black dress” pe care o va face celebră Audrey Hepburn în filmul Breakfast at Tiffany*s din 1961 al lui Blake Edwards. În New York-ul anilor '60, Holly Golightly (Audrey Hepburn), o tânără frumoasă și sofisticată, duce o viață ușoară și fără obligații. Menținându-și un aer de copil, dar în același timp purtând cele mai frumoase ținute și accesorii Givenchy, ea își irosește timpul participând la întâlniri și petreceri pretențioase.

Colaborarea cu faimosul coutourier Georges Doeuillet a reprezentat doar începutul carierei pentru Renée Perle. Drumul spre celebritate i s-a deschis, însă, în urma unei întâlniri cu celebrul fotograf Jacques-Henri Lartigue. Se spune că acesta ar fi zărit-o pe stradă şi s-ar fi îndrăgostit fulgerător de ea. Bruneta înaltă, elegantă, cu aer exotic, care se ascundea sub o pălărie de soare, i-a atras atenţia artistului pe loc şi acesta a ales-o drept muză pentru fotografiile sale.

Întâlnirea providențială cu marele fotograf a fost una cu totul ieșită din comun. Remarcând interesul artistului, care-și instalase trepiedul lângă Turnul Eiffel, tânăra nu a stat deloc pe gânduri, s-a îndreptat abrupt spre el și s-a prezentat! Exact, fix acolo, în mijlocul străzii intens circulate! Tupeu și feminitate într-un singur trup. „-Bonjour, mă numesc Renée. Sunt româncă stabilită aici, la Paris. Fost model la Doeuillet”.

Cei doi au avut o relaţie care a durat doi ani şi pe care Jacques-Henri Lartigue a amintit-o în memoriile sale drept „o vacanţă eternă”. Şi-au consumat aproape în întregime iubirea - deloc lipsită de episoade tensionate! - în Sudul Franţei, în peisajul fabulos al mirificei Provence, unde iubitul fotograf şi-a imortalizat partenera devenită muză în 341 de fotografii care aveau să facă istorie în modă.  Fotograful nota despre model în jurnal, în perioada relaţiei: „Renée!  Este tandră, pasională şi devotată. Peste toate acestea, Renée înseamnă dragoste. Face mereu scene. Este gelozie sau este nebunei? Poate simte nevoia să ne certăm de dragul împăcării. Sunt prea cu picioarele pe pământ, prea spectator şi prea prost actor pentru acest tip de joc pe care Renée vrea să-l jucăm”. Relaţia celor doi s-a încheiat în 1932 şi despre Renée nu s-a mai ştiut, apoi, nimic.  

Renée și Jacques-Henri s-au găsit la un pas de Turnul Eiffel, unde el poza niște imobile. El suferea. Tocmai de despărțise de Madeleine, prima soție, cu care stătuse împreună 11 ani... A fost dragoste la prima vedere. I-a devenit muză pe loc. Așa se spunea pe atunci. „Muză”. De fapt, românca s-a transformat, ușor, în primul fotomodel din istoria omenirii. Unul profesionist, care știa să stea în fața camerei de luat vederi, care putea poza pe o plajă, într-o cușcă plină cu lei de la grădina zoologică, printre copaci sau într-un studio. Faimosul fotograf a făcut o obsesie pentru ea. „În jurul ei, văd magia”, spunea el fascinat. Se completau perfect. El scotea tot ce e mai bun din ea, ea îl ajuta să realizeze cele mai „chic” imagini. Nu s-au iubit mult. Doi ani! Au mers la Cannes, au trecut prin Juan-les-Pins, în lumea bascilor, la Biarritz. Peste tot o imortaliza. I-a devenit mai mult decât o amantă, o chinuitoare obsesie. Juca rolul femeii fatale. Îi făcea scene de gelozie, îl fierbea. „-Este oare ok să urli, să țipi, să te zbați, doar pentru dulceața împăcării?”, se întreba îndrăgostitul… 

341 de fotografii în 700 de zile. Artistul fotograf o alinta Parasol„Umbreluța”, pentru că - spunea el - indiferent cât de bine o cunoștea, tot avea mereu ceva de ascuns...

Chiar dacă, ulterior, românca nu a continuat cariera în modă, măritându-se cu un bogat moștenitor și retrăgându-se din viața publică, cele 341 de fotografii realizate de Lartigue au făcut istorie. Cadrele realizate de fotograf cu Renée Perle au ajuns celebre şi s-au vândut la marile case de licitaţii la preţuri piperate. În 6 mai 1999, Renée Perle în haină albă se vindea la casa Sotheby's cu preţul de 4.375 $.  Figura şi fotografiile lui Renée au inspirat de-alungul vremii creatori renumiţi. Pablo Picasso a întâlnit-o și el în Provence, la o petrecere dată de amicul său Lartigue, și, atras de frumusețea ei absolut neobișnuită, nu s-a dat în lături de la a încerca să o seducă dar tentativa a fost, din câte se pare, una eșuată.

John Galliano spunea despre primul fotomodel din lume: „Această pariziancă jucăuşă a fost o avangardistă perfectă: purta fie pantaloni scurţi, fie evazaţi, încă din 1930 iar mâinile îi erau pline de brăţări!”.

…Despre Renée Perle, pe care Galliano a admirat-o fără rezerve, se ştie că a murit în 1977 în zona din Sudul Franţei unde petrecuse cândva doi ani de vacanţă cu fotograful care i-a adus celebritatea și de care a rămas legată emoțional pentru totdeauna. 

Deși pare greu de crezut, cei doi nu aveau să se mai vadă niciodată până la finele vieții. Perle se căsătoarea, stabilindu-se în Sud, în mirifica Provence, unde avea, de altfel, să și înceteze din viață, în 1977. Orice carte de istoria modei o amintește...

Lara Bobescu

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro