Puteam să fiu cool și trendy. Puteam să fiu influencer și să dau reclame de la magazinele-service cu biciclete pentru hipsteri. S-ar fi înghesuit sponsorii să îmi dea biclele la testat. Cine știe, poate nu doar cu împrumut...Într-o vreme țineam un blog generalist. Îi zic generalist, pentru că nu aveam o tematică anume: urmăream anumite interese ori marote personale, cum ar fi textele de muzică, biciclismul, ciocolata, vacanțele în Bulgaria etc. Da, știu, trebuia să îmi aleg un profil clar, să mă axez pe un singur domeniu, cum ar fi lyrics-urile (mai ales cele scrise de mine). Aș fi avut ce povesti și aș fi avut un public al meu, fidel și dedicat. Poate doar o nișă, la început. Oricum, teoria spune că nișa aia ar fi fost mai eficientă decât talmeș-balmeșul incoerent al „generalității”. Dar – aveți nițică înțelegere: pe vremea aia nu era încă moda facebook-ului și, de bine, de rău, blogul avea și rolul ăsta de comunicare într-un cerc de amici, majoritatea bloggeri la rândul lor. 

Poate cea mai vie și mai interactivă rubrică a blogului era cea despre mersul cu bicicleta în București. Îi ziceam Biclopedia și atingea momente de maximă polemică atunci când trata relația dintre bicicliști și conducători auto. Așa am descoperit că există, în rândul celor două tabere, facțiuni extremiste: automobiliști care au o pică irațională pe bicicliști și, reciproc, bicicliști ultras, chiar cu porniri de kamikaze, care și-au făcut din șicanarea automobilelor un țel în viață. Insist să spun că sunt foarte puțini și unii, și alții. Dar dezbaterile aprinse îi atrag și îi revelează mai dihai tocmai pe aceștia. E un fenomen pe care aveam să-l redescopăr mai târziu, când cu facebook-ul. Întărâtarea ne sporește cu cât adversarul ne e mai ascuns, mai inaccesibil, mai... virtual. 

Ca experiment social, ca instrument de sondat opinii și umori, Biclopedia mi-a mi-a prilejuit descoperiri uimitoare. Da, s-au schimbat multe de la ultima postare, de acum zece ani („De ce le convine automobiliștilor să lase bicicletele să treacă pe zebră”, 28 de comentarii), dar tendințele de atunci s-au păstrat, dacă nu chiar s-au accentuat. Traficul s-a mai întețit, au apărut noi mașini, dar și bicicletele, ajunse la mare modă, nu mai par rarități chiar atât de stranii în peisaj. Și, ca situația să se complice și mai mult, hop mai nou și trotinetele electrice!

În pledoaria sa pentru biciclism de acum o săptămână, Lucian Mândruță a pedalat pe șaua unui argument super-solid: aerul mai pur, mai puțin poluat, pe care îl putem respira după aceste două luni de stat acasă se datorează traficului mult redus, remizei prelungite în care au intrat mare parte din autovehiculele patriei. Închipuiți-vă, ne îndemna jurnalistul, cum ar fi să continuăm de data asta conștient și de bunăvoie, respiroul pe care ni l-a furnizat, fără voia noastră, corona-criza. Cum ar fi să lăsăm mașinile acolo unde le-am parcat și să încălecăm pe biciclete? Urma o argumentare meticuloasă și vizibil călită în dispute anterioare, despre avantajele pedalatului. 

Am recunoscut în subtext toate obiecțiile, temerile și fixațiile comentatorilor mei de pe blog. Dar am descoperit și ceva nou, atunci când, cu maxim optimism, Lucian ne-a comunicat speranța ca adepții bicicletei să atingă „masa critică”. Masa critică în stare să balanseze situația actuală, masa critică în stare să-i emancipeze din minoritate defavorizată în categorie cel puțin egală cu cei care merg pe șosea cu mai mult de două roți sub ei.

Nu am ajuns la masa critică, dar măcar ne putem gândi la ea astăzi. Acum zece ani nici nu visam. Oare ce va fi peste încă zece? Mai avem mult de pedalat până atunci.

P.S. Să reiau Biclopedia ca rubrică a noii platforme Comunicator (căreia îi urez baftă și cel puțin un deceniu de rulaj neîntrerupt)? Cine vrea - să zdrăngăne din sonerie!

Florin Dumitrescu

 

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro