Au trecut câteva zile și tot nu ne-am lămurit ce s-a întâmplat, de fapt, la Eurovision! De ce au fost anulate voturile provenind din șase țări - între care și România - și de ce reprezentanții a trei dintre acestea nici nu au fost lăsați să intre în direct pentru a anunța rezultatele juriilor naționale? Nu e clar, până la urmă, nici cum s-au calculat punctajele direct de către organizatori, reprezentând Uniunea Europeană de Broadcasting. De pildă, România acordase punctajul maxim - 12 puncte - pentru Zdob și Zdub, care reprezentau Moldova, iar EBU a anunțat, invocând probleme tehnice de transmisie, că punctele merg la Ucraina - Kalush Orchestra.

Avea, oare nevoie, Ucraina de un asemenea ajutor? În contextul dat, al agresiunii rusești, capitalul de simpatie de care se bucura ar fi fost oricum mai mult decât suficient pentru a câștiga la pas competiția, una din ce în ce mai politizată și fără legătură cu muzica. (Asta nu scuză, însă, rezultatele execrabile ale României din ultimii ani: patru ani la rând nici nu a ajuns în finală, iar acum, când a intrat în ultima etapă, a ieșit pe locul 18 din 25... Unde-s vremurile când Luminița Anghel și Sistem sau Paula Seling și Ovi ieșeau pe locul al treilea, iar Mihai Trăistariu se clasa - cu „Tornero” - al patrulea?)

Explicația oficială a organizatorilor pentru toate ciudațeniile legate de stabilirea destul de arbitrară a clasamentului a fost una destul de vagă; s-au constatat „anumite tipare de vot neconforme” în cazul a șase țări și, atunci, EBU a stabilit un nou algoritm de punctaj aferent fiecărei țări. Mai pe șleau, „Nu e cum vreți voi să votați, noi hotărâm tot aici!”... S-a speculat că EBU acuza strategii de reciprocitate, în care o țară acorda alteia punctajul maxim și, apoi, era răsplătită cu aceeași monedă, ca pe vremea Cooperativei lui Jean Pădureanu în Divizia A. Dar niciun reprezentant al organizatorilor nu a ieșit să explice coerent ce s-a întâmplat, totul s-a redus la un comunicat evaziv: „După analiza votului juriilor naționale de către partenerul de vot paneuropean al Uniunii Europene de Radiodifuziune (EBU) după cea de-a doua repetiție generală a celei de-a doua semifinale a Concursului Eurovision 2022, au fost identificate anumite modele de vot neconforme în rezultatele a șase țări. Pentru a respecta Instrucțiunile de vot ale Concursului, EBU a conlucrat cu partenerul său de vot pentru a calcula un rezultat agregat substitut pentru fiecare țară în cauză atât pentru a doua semifinală, cât și pentru marea finală (calculat pe baza rezultatelor altor țări cu vot similar).  Acest proces a fost recunoscut de Monitorul Independent de Votare. EBU ia extrem de în serios orice încercare suspectă de a manipula votul la Concursul Eurovision și are dreptul de a elimina astfel de voturi în conformitate cu Instrucțiunile oficiale de vot, indiferent dacă astfel de voturi ar putea influența sau nu rezultatul votului”.

...Curios este că nici țările vizate de această procedură arbitrară - Azerbaidjan, Georgia, Muntenegru, Polonia, România, San Marino - nu au protestat, probabil de frică să nu fie excluse din competiție la edițiile viitoare. (Sau se simțeau într-adevăr vinovate?) România era deja pățită fiindcă la un moment dat nu își plătise cotizația de 100.000 de euro.

Povestea e ciudată și fiindcă se spune că presupusele „aranjamente” (sau „tipare neconforme de vot”) fuseseră depistate încă de joia trecută, iar marea finală a avut loc... sâmbătă? S-a discutat oare cu cei incriminați? Sau au fost lăsați deliberat în ceață și puși în fața faptului împlinit sânătă seara, când „probleme tehnice” au intervenit în derularea transmisiei live???

Cert este că, în final, voturile înlocuite ale Poloniei și României, dar și cele ale Georgiei și Azerbaidjanului, așa cum au fost ele comunicate de EBU au fost identice – ceea ce arată că unul dintre criterii, dacă nu cel mai important, a fost cel geografic, nu cel muzical. România și Polonia, în urma recalculării decise de EBU, au dat câte 12 puncte Ucrainei – deși România plănuia să ofere punctajul maxim Republicii Moldova -, în timp ce voturile Azerbaidjanului și Georgiei au mers către Marea Britanie. Ulterior, culmea, Georgia a afirmat că juriul său decisese ca punctajul maxim să fie oferit... Ucrainei.

România nu a făcut oficial vreun gest de protest, ci a transmis presei un comunicat care eluda adevărata natură a problemei. „Ca urmare a controverselor legate de anularea rezultatului votului juriului României de către EBU și publicarea unui punctaj diferit în cadrul concursului, fără ca Edei Marcus, spoke person desemnată de TVR, să-i fie permisă comunicarea, în direct, a rezultatelor jurizării României, de către EBU, vă comunicăm lista membrilor juriului național și punctajul acordat de aceștia. Componența juriului României a fost următoarea: Sanda Ladoși, Luminița Anghel, Ovi Jacobsen, Liviu Elekeș și Mihai Pocorschi”, transmite TVR.

În momentul în care la televizor ar fi trebuit să apară reprezentanta României pentru a citi rezultatul juriului, moderatorii au spus că nu pot face legătura cu țara noastră: „Următoarea țară pe care urma să o vizităm trebuia să fie România. Cu toate acestea, nu am putut stabili conexiunea cu ei. Ca atare, încă o dată, îl voi ruga pe supraveghetorul concursului muzical Eurovision, domnul Martin Österdahl. Martin, te rog, poți ține locul României și să ne spui la cine merg cele 12 puncte ale lor? Chiar așa voi face. Juriul din România a acordat 12 puncte... Ucrainei! Ucraina! 12 puncte". 

Stupefiată, prezentatoarea româncă Eda Marcus a postat un video în care susține că i-a fost refuzată intrarea în transmisiune directă din motive tehnice, când ele, de fapt, nu ar fi existat. „Aceasta este o înregistrare în timp real după ce ne-a fost refuzată intrarea în transmisiunea principală Eurovision pe motive tehnice. Înregistrarea aceasta este de fapt dovada că acele motive tehnice nu au existat, au fost doar un pretext. Au sărit pur și simplu peste noi ca și când nu am fi existat… L-am auzit pe Mika spunând, când eu practic trebuia să spun <Bună seara!>,  întregii lumi că România are o problemă tehnică și că nu mai intrăm în direct. Consternarea mea este înregistrată: What? what? nu cred, deci nu cred!"...

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro