Eugenia Vodă (născută pe 4 martie 1959, la Sighișoara) este un critic de film și realizator TV. faimoasă pentru emisiunea de mare succes „Profesioniștii”.  A absolvit Institutul de Artă teatrală și cinematografică „I.L. Caragiale”, secția teatrologie-filmologie. Din anul 2000 realizează emisiunea care a făcut-o cunoscută marelui public. Puțină lume știe însă că la filmul „Bună seara, Irina!” (1980) a fost asistent de regie.
 
„Mi-ar fi plăcut să-mi fi început cariera vânzând ziare pe stradă, pentru că-mi plac poveștile cu salturi spectaculoase și riscante, în viață și în meserie. Dar îmi plac doar la modul teoretic, pentru că, practic, am optat instinctiv, întotdeauna, pentru traseul ferm, pentru riscul ținut sub control. E una dintre limitele mele, incapacitatea sau inapetenta pentru saltul in gol, cu parasuta inchisa! Or, din pacate, cu parasuta gata deschisa nu se poate sari! Sa lamurim o chestiune: inteleg prin cariera exercitarea unei profesiuni, si nu altceva. Notiunea de cariera are si multe alte conotatii, la care am alergie; am cunoscut destui oameni care, priviti din exterior, s-ar zice ca “au facut cariera”, fara sa faca doi bani in meseria lor; si invers, destui oameni buni in meseria lor, care n-au facut nici o “cariera”. Am oroare de tot tam-tam-ul mediatic din jurul unor false cariere. Dar, sa trecem!

Traseul meu profesional a fost unul relativ ne-accidentat – traseul unui copil dintr-o familie de intelectuali ardeleni, genul „Premiul I fara efort”, al carui plan de cariera initial se invirtea, in esenta, in jurul ideii de libertate; as fi putut intra la orice facultate, in afara de Conservator (imi pare rau, dar sunt afona!); tata, de formatie avocat, ar fi vrut sa fac Dreptul, spunea ca am calitati pentru asa ceva; dar eu aveam o adevarata fascinatie pentru teatru, ca zona a maximei libertati – ceea ce teatrul e, prin definitie, dar cu atat mai mult, paradoxal, intr-o dictatura. Admiterea la IATC era extrem de grea, erau locuri foarte putine, era ceva fantastic sa vii din provincie si sa reusesti de prima data; initial, am vrut sa fac regie de teatru, dar exact in anul in care am dat admiterea, sectia de regie de teatru s-a unificat cu cea de regie de film; mi-am dat seama ca n-am nici o sansa, pe cele doar citeva locuri, si atunci (v-am spus povestea cu parasuta) am comutat pe “teatrologie-filmologie”, care se chema, pompos, “Arta si metodologia spectacolului de teatru, film si tv”, si unde erau, totusi, sapte locuri. Si am intrat! Pe ultimul loc, prin balotaj! Pe urma s-a intamplat ca ofertele si intamplarile vietii sa ma impinga dinspre teatru inspre film si televiziune”, povestea Eugenia Vodă într-un interviu luat de Rodica Nicolae pentru Cariere.ro.

Emisiunea „Profesioniștii” a fost caracterizată ca având „nerv”, Eugenia Vodă mizând pe „senzaționalul normalității”. A mai realizat seria de emisiuni Planeta Cinema și, la România literară, rubrica intitulată „Cronica filmului”. A publicat cărțile „Cinema și nimic altceva”, „Scurte întâlniri” și „Planeta Cinema”.

„Dupa Revolutie, asa cum s-a intamplat cu multa lume, a fost o vreme in care mi-am diversificat sau reorientat munca, din curiozitate (sa vad daca sunt in stare), dar poate mai ales din dorinta de “siguranta materiala”. Mersul la cinema si critica de film nu ma mai interesau, realitatea mi se parea mult mai ofertanta. Imi aduc aminte cum am aruncat la cos, doi ani la rand, invitatiile la festivalul de la Venetia, pentru ca eram prea ocupata cu imobiliarele! Imi facusem si o mica editura, cu care am castigat bani frumosi, daca se poate spune asa – pentru ca, in ceea ce ma priveste, am realizat ca banii inseamna ceva doar cand nu-i ai: intre a castiga o suma mare de bani si a ma bucura in liniste de o carte, as alege, de departe, cartea. De multe ori, exasperata de hartuirea cotidiana, ma gandesc ca as fi in stare sa dau bani numai ca sa fiu lasata in pace! Asa am ajuns sa fac televiziune: din dorinta de a ma extrage din masinaria in care intrasem. Am schimbat o masinarie cu alta.

Pentru mine, televiziunea n-a fost niciodata o activitate de intretinere si nici o pasiune, ci mai degraba o misiune; am facut televiziune asa cum, in vremea celui de-al doilea razboi, existau doamne care lucrau, voluntar, ca infirmiere in spitalele pline de raniti. Televiziunea e un loc in care te poti simti foarte util in zona igienei sociale. Ceea ce am tintit, facand televiziune, tine de cultura inimii”, mărturisea Eugenia Vodă în cadrul aceluiași interviu din 2004.

În calitate de critic de film a făcut parte din juriile FIPRESCI la festivaluri internaționale de film. A fost distinsă cu numeroase premii, printre care Premiul Clubului Român de Presă pentru cel mai bun talk show, Premiul criticii pentru cea mai bună emisiune de televiziune, Premiul pentru critică cinematografică al Uniunii Cineaștilor din România (UCIN) pe anii 1994-1995 („pentru volumele Cinema și nimic altceva, Planeta cinema și Scurte întâlniri”), Premiul „Ion Cantacuzino” al Asociației Criticilor de Film pentru publicistică de cinema.

Eugenia Vodă este căsătorită cu scenaristul Adrian Lustig, împreună cu care are un fiu, Alexandru, de profesie regizor. Adrian Lustig (născut pe 29 septembrie 1953, la București) este un cunoscut scenarist și scriitor, nominalizat laPpremiile Gopo. Acesta a scris scenariul câtorva filme cunoscute din România, cum ar fi Nunta mută (2008), Minte-mă frumos (2012), Lindenfeld, o poveste de dragoste (2013), Minte-ma frumos in Centrul Vechi (2017) sau Funeralii fericite (2013). El este, de asemenea, autorul unor piese de teatru (Poker, Clinica, Nepotu') dar și al unor romane de succes (Romanță cu stagiari, Un loc pe roata, Legea timiditatii universale, Un ceai cu tipele de simbata).

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro