Considerată „o voce care se naște o dată la o sută de ani”, Zenaida Pally (10 iunie 1919, Soroca – 26 iunie 1997, Saarbrücken) a fost o mezzo-soprană română de faimă internațională. În tinerețe, artista a urmat în paralel trei facultăți între anii 1940 și 1945: Facultatea Comercială, Academia Belle Arte (secția Pictură, dascăl fiindu-i Jean Steriadi) și Conservatorul de Muzică. La Conservator i-a avut ca profesori pe Elena Saghin (canto), Ioan D. Chirescu (teorie, solfegiu), Mihail Vulpescu (clasa de operă). Apopi, a urmat un curs de perfecționare cu Maria Nevi și Constantin Stroescu.

A început activitatea ca funcționară la Banca de Stat și membră a Corului Radio, unde l-a avut coleg pe David Ohanesian. A debutat ca solistă a Teatrului de Operă și Balet din București în mai 1945, la 26 de ani, în rolul Amneris din „Aida” de Giuseppe Verdi. La scurt timp, a plecat într-un turneu la Budapesta, unde a avut ca parteneri pe Emil Marinescu, Lucia Bercescu și Petre Ștefănescu-Goangă.

Au urmat o suită de roluri superbe: Eboli (Don Carlo); Azucena (Il Trovatore); Carmen (Carmen); Ulrica (Un Ballo in Maschera); Mrs. Quickly (Falstaff); Dalila (Samson și Dalila); Adalgise (Norma); Octavian (Der Rosenkavalier); Ortrude (Lohengrin); Marina (Boris Godunov).Dar și cel al Sfinxului din opera „Oedip” de George Enescu, la premiera românească a operei. Tot repertoriul de operă a fost interpretat de artistă în original, unele lucrări chiar în mai multe limbi, reuşind astfel să cânte celebra partitură de Carmen în franceză, germană, italiană şi română, dând dovadă de o mare adaptabilitate şi un spirit artistic complex.

Artista avea la activ șiun palmares impresionant de lucrări vocal-simfonice, printre care: Carmina Burana de C. Orff, Requiem, Motet, Missa în do minor de W. A. Mozart, Simfonia a IX-a și Missa Solemnis de L. van Beethoven, Simfonia fantastică și Simfonia dramatică Romeo şi Julieta de H. Berlioz, Das Lied von der Erde de G. Mahler, Requiem de G. Verdi, Stabat Matter de G. B. Pergolese, Amorul vrăjitor de M. de Falla, Große Messe în si minor de J. S. Bach, 5 cântece de R. Wagner, Rapsodie pentru mezzo-soprană de J. Brahms, precum şi multe alte lucrări din creația universală, după cum sublinia criticul muzical Luminița Constantinescu.

„Zenaida Pally are un contralto excepțional pe care îl folosește cu o ușurință neobișnuită. Ea trece fără efort, într-un mod remarcabil, de la agilitățile în registrul acut la agilități în registrul grav”, notau cronicarii belgieni după o reprezentație susținută la Bruxelles în anul 1960. Vocea sa avea un timbru particular cu un ambitus larg, acoperind registrele de la alto la soprană lejeră. Rolul Sfinxului din ”Oedip”-ul anescian în anul 1958 avea să-i aducă consacrarea în operă, prin redarea tulburătoare a scenei prăbușirii Sfinxului, „creând un moment de mare dramatism, prin glissando-ul descendent, de la registrul acut până la grav”. Temperament vulcanic, Zenaida Pally copleșea auditoriul printr-un joc de scenă de o mare vivacitate. De asemenea mimica, trăirea cu intensitate a fiecărui personaj au dus la realizarea unor momente interpretative unice, constatau specialiștii.

În 1974 a emigrat în Germania, unde și-a continuat activitatea în cor și ca solistă la Saarbrücken, până în anul 1988.

Este permisă reproducerea pe alte website-uri a unor scurte fragmente din articolele publicate pe Comentator.ro, în limita a maxim 500 de caractere, numai cu specificarea obligatorie a sursei informațiilor preluate, cu link către pagina sursă. Comentator.ro reprezintă un canal media de comunicare neutru, care nu intervine în conținutul articolelor publicate pe site. Opiniile, creațiile și materialele de orice natură realizate de autori, intră în responsabilitatea totală a autorilor care le semnează. În cazul în care considerați că un anumit conținut trebuie analizat, sau nu ar trebui să fie publicat, vă rugăm să ne semnalați situația la office@comentator.ro